MID SEASON SALE Nakupuj

Kineziotaping a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

Kinezi…čo?

Kineziológia je zjednodušene veda o pohybe a pohybovom ústrojenstve človeka (príp. Zvierat). Ak sa teda budeme baviť o kineziologickom tejpovaní (tejp z angl. Slova "tape" = páska), jedná sa o rehabilitačnú metódu, ktorá aj po aplikovaní rázne farebných pások na tele umožňuje rehabilitovanému pohyb a jedná sa zároveň o úplne neinvazívnu metódu.

Pevné alebo kineziologické tejpovanie?

Pevné (rigidné, atletické, športové, fixačné) tejpovacie pásky slúžia k fixácii kĺbov podobne ako ortézy. Ide vlastne o ortézu šitú na mieru čiže bandáž, ktorá neprekáža napr. športové výstroje, ale používajú sa napríklad aj na malé kĺby prstov ruky pre prevenciu možného úrazu.

Pružné pásky pre tzv. Kinesiologické tejpovánie, majú slúžiť ako fyzioterapeutická metóda vyplývajúce z poznatkov kineziológie, a ktorú možno ovplyvniť svaly. Existujú tiež korekčné techniky k ovplyvneniu väzov, šliach či fasciou a lymfatického systému. Takéto tejpovanie možno údajne využiť aj pre korekciu jaziev a tiež pre úľavu od bolesti. Zvláštnou formou kinesiologického tejpovánia je aplikácia krížových alebo mriežkových tejpov (oi. Aj ako CrossLinks). Táto nová metóda má umožňovať presne cielené ošetrenie akupunktúrnych bodov. Výraz "tejpovanie" v súčasnosti najčastejšie odvoláva práve na túto kinesiologickou metódu.

Pevné tejpováníKinesiologické tejpování

A ako to funguje?

Tejpovanie podporuje liečbu veľkého počtu problémov pohybového systému a znižuje bolestivé vnemy. Široké spektrum využitia zahŕňa hlavne svalové uvoľnenie preťažených svalov, podporu kĺbovej stability, liečbu bolesti. Tejpovánie je pevne spojené so športovou medicínou, kde má hlavne preventívny a liečebný význam, bez toho, aby bola obmedzená pohyblivosť športovcov. Aplikácia umožňuje skrátiť dobu rehabilitácie a urýchliť rekonvalescenciu.

Ide o elastickú pásku, ktorú je možné natiahnuť, ale potom, čo ju uvoľníme, sa zmrští a zvrásní pokožku na našom tele. Tejp sa u väčšiny techník lepí pri pretiahnutí, napríklad predklon v bedrovej časti. Tým dôjde k pretiahnutiu kože a ostatných mäkkých tkanív.

Po návrate do neutrálnej pozície sa potom tejp vďaka svojej elasticite zmrští späť a tým dôjde k jeho zvrásneniu. A práve toto zvrásnenie tvorí podstatnú časť terapeutického účinku. Vďaka nemu totiž dochádza k vytiahnutiu kože, podkožia a povrchovou fasciou. Tým sa dosiahne zväčšenie priestoru medzi uvedenými vrstvami a svalom.

V tomto medzipriestore sa nachádzajú lymfatické a krvné cievy a obrovské množstvo receptorov snímajúcich ťah, tlak, vibrácie ... Zväčšením priestoru terapeut dosiahne dekompresie - akéhosi uvoľnenia lymfatickej a krvnej cirkulácie, zníženie tlaku na receptory a tiež radu elektrochemických zmien. Cieľom tejto techniky je, aby bol zachovaný plný rozsah pohybu pre kožu, kĺby a svaly a tým umožniť aktivovať liečebné mechanizmy tela.

Bonusová otázka: Prečo majú tejp rôzne farby a záleží na tom?

Pravdou je, že rôzne farby tejp nerozlišujú ich silu ani účinky. Je len na vašej preferencií, akú farbu si vyberiete a na účinku tejpingu to absolútne nič nezmení. Čo však môže pre niekoho byť zaujímavé, je terapia farbami. Len si to predstavte: bolí ma sval, páli, možno je aj horúci, preťažený. Predstavím si na ňom najskôr červenú ("teplá" farba) a potom modrú ("studená" farba) látku. Tá modrá je na pocit lepšia, že? A to je ono.

Aká miesta možno zatejpovat

Jaké svaly lze zatejpovat

Hlava - lícny nerv
Krk a krčnú chrbticu - kývač, trapézový sval, krčné svaly, vzpriamovače krčnej chrbtice, boľavý krk a ramená
Ramená - nadhrebeňový sval, deltový sval, podhrebeňový sval, stabilizácia ramenného kĺbu
Ruky - zdvhač lopatky, malý prsný sval, veľký prsný sval, dvojhlavý sval ramena, trojhlavý sval ramena, syndróm karpálneho tunela, tenisový lakeť, lymfatický tejp horné končatiny
Chrbát - široký sval chrbtový, rombické svaly skupiny chrbta, štvorhranný sval bedrový, bolesť v bedrovej časti chrbtice a v krížoch, bolesť krížovo-bedrového kĺbu, vzpriamovačov trupu
Brucho - predné pílovitý sval, vonkajšie šikmé svaly brušné, bránice, priamy sval brucha, priečny sval brušný
Predlaktie - naťahovače predlaktia, ohýbače predlaktia
Bedra a zadok - veľký sval sedací, malý sval sedací, hruškovitý sval, svaly v oblasti panvy a bedrovej chrbtice
Stehná - veľký adductor, priamy sval stehenný, triesla (hamstringy), bolesť stehná a podkolennej jamky, úpon štvorhlavého svalu stehenného
Kolená - nestabilita kolena side-to-side, vybočenie jabĺčka k strane, bolesť stehna a podkolennej jamky, ochorenia úponov štvorhlavého svalu stehenného
Lýtka - trojhlavý sval lýtkový, sval na prednej strane predkolenia, obrna spoločného nervu
Chodidlá a členky - pozdĺžne plochonožia, priečne plochonožia a vbočený palec, bolesť Achillovej šľachy, lymfatický tejp členku, stabilizácia členku

Ako tejpovat

Tejping zvládnete sami, ale určite nie na všetkých častiach tela, preto odporúčam určite poprosiť niekoho o pomoc. Buď môžete zájsť za odborníkom alebo sa mrknúť na nejaká videa a podľa nich daný sval alebo oblasť zatejpovat. Odporúčam potrebné toto video, kde sa konkrétne jedná o tejping ramena. Kanál "Škola tejpovania" potom ponúka aj mnohé ďalšie.

Záver

Pred aplikáciou tejpovania musí byť koža suchá, odmastená a oholená. Po nalepení tejpovánia sa dá sprchovať, kúpať sa najmenej na 2 hodiny a športovať po 45 minútach. Neodporúča sa po dobu aplikácie tejpovánia saunovať. Vhodný tejp nájdete na našom eshope (pozri odkazy nižšie).

Osobne som už mal zatejpované obe ramená a niekoľkokrát bedrá aj celý chrbát. Vždy som po pár hodinách začal cítiť úľavu od bolesti. Či tejp pomohol k urýchleniu liečeniu, alebo sa jednalo o placebo nedokážem povedať. Avšak aj placebo je veľmi silná vec.

Článok napísal Marek T.


POHYB RECENZIE