Ako sa v zime obliecť na tréning

Ako sa v zime obliecť na tréning

2. 1. 2020 7 min. čítania

Tápete, čo si obliecť na tréning v zime? Správne oblečenie do chladných dní vás dokáže ochrániť pred úrazmi a dokonca zlepšiť kvalitu tréningu

Mohlo by sa zdať, že obliecť sa v zime na tréning nie je žiadna veda. Stačí zvoliť teplejšie oblečenie alebo pridať jednu vrstvu a je vyriešené? Nie tak celkom.

Oblečenie na zimný tréning

Na tréning v teplotách okolo nuly by ste mali mať pripravenú špeciálnu kopu oblečenia, ktorú vytiehnete z hlbín skrine s prvými mrazami a upraciete ju s príchodom apríla.  

Správne oblečenie na zimný tréning vám zaistí komfort počas tréningu. Nebude vám zima, ale zároveň sa počas tréningu nezačnete prehrievať a nebude vám horúco. Predídete omrzlinám, prechladnutiu, bolestiam kĺbov, natiahnutiu svalov alebo trebárs aj utrhnutí svalov.

Čo si teda v zime obliecť? Najprv sa pozrieme na vonkajší tréning, nižšie nájdete aj tipy, ako sa obliecť na zimný tréning do posilňovne.

Hlava

Myslite na to, že hlavou uniká veľká časť tepla. Ak aj máte husté vlasy, rozhodne nespoliehajte len na nich a voľte čiapku, ktorú ochránite uši, a hlava zostane v teple. Vyhnete sa nepríjemným bolestiam v ušiach po behu a pocitu tlaku v hlave. Vyberte si čiapku, ktorá vám dobre padne, drží a nebudete ju počas tréningu neustále zbierať zo zeme. Kulíšky si ponechajte na zimné radovánky alebo prechádzky, na šport sa viac hodia "beanies".

Krk

Aj krk je dôležité chrániť. Bude sa vám lepšie dýchať a predídete nachladnutiu a pocitu studeného vzduchu na pľúcach. Ak necháte krk holý, podvedome sa budete chrániť proti zime stiahnutím svalov a také tuhé trapézy dokážu nasledujúce dni pekne potrápiť. Nezabúdajte teda na šál, nákrčník alebo prípadne kuklu (do väčších mrazov).

Od pása hore

V zimných mesiacoch by spodnú vrstvu malo tvoriť funkčné tričko s dlhým rukávom, ktoré odvádza pot a udrží vás v teple. 

Ak sú teploty pod bodom mrazu, veľa fúka alebo prší, oceníte prostrednú vrstvu v podobe mikiny. Ideálna je fleecová mikina, která odvádza pot, zahreje vás, ale zároveň sa v nej nebudete prehrievať. 

S každou ďalšou vrstvou myslite na to, že budete o niečo „mohutnejší“, preto budete možno potrebovať bundu o jednu veľkosť väčšiu. Bunda, ktorú si oblečiete úplne navrch, by mala byť ľahká, priedušná a nepremokavá. 

Dlane

Dlane by ste si v zime mali chrániť priedušnými rukavicami. Až sa pohybom zahrejete a bude vám v rukaviciach teplo, nedávajte si ich dole. Môžem z vlastnej skúsenosti povedať, že takéto rozmŕzajúce ruky pri následnom príchode do tepla naozaj veľmi bolia. 

Od pása dolu

Dnešné zateplené legíny sú také vymakané, že padnú ako uliate, priliehajú na telo, udržujú nohy v teple ale zároveň bránia prehrievaniu, odvádzajú pot a ešte k tomu dobre vyzerajú. 

Chodidlá

Topánky prispôsobte športu a terénu, v ktorom sa budete pohybovať. Ak hrozí poľadovica, vyberte si topánky so členitejšou a hrubšou podrážkou, ktoré sa toľko nekĺzajú. Aj tak si dávajte pri každom kroku pozor.
Na chodidlá patria kvalitné patria kvalitné ponožkyRozhodne sa vyhnite moderným ponožkám s obrázkami, ale investujte do kvalitných funkčných, ktoré zaistia správnu termoreguláciu, dlho vydržia, sú ľahké a šité z jemných vlákien, a tak ani nebudete vedieť, že nejaké ponožky máte. 

Spodné prádlo

Bunda, tričko, legíny… to je asi jasné, ale priznajte sa, kto z vás si na tréning berie krajkové nohavičky alebo obľúbené boxerky a nerieši, že by prádlo na tréning malo byť špeciálne?  Tréninkové prádlo vám poskytne omnoho väčší komfort, nebude vás nikde drieť a jednoducho vám padne ako druhá koža. 

Dôležitou súčasťou spodného prádla je tielko alebo tričko, ktoré zastrčíte do nohavíc a ochránite tak svoj chrbát pred prechladnutím a následnými bolesťami alebo zápalmi močového mechúra. 

Oblečenie na tréning vovnútri

Budete možno prekvapený, ale aj na tréning vo fitku alebo na akýkoľvek šport vo vnútorných priestoroch by ste mali v zime zmeniť šatník. 
S príchodom nižších teplôt si do športovej tašky pribaľte mikinu, prípadne tepláky, ktoré si oblečiete pred zahriatim a na strečing. 

Na samotnom tréningu nie je vhodné mať na sebe tielko a kraťasy. V zime voľte radšej  tričko s rukávom a legíny, muži legíny s kraťasmi, aby všetky veľké kĺby (ramená, kolená, bedrá) boli neustále v teple.

Hlavne nezabudnite na zahriatie

Aj napriek tomu, že vo vhodnom oblečení na zimný tréning vám bude teplo, myslite na to, že sa potrebujete prehriať aj "zvnútra" a v zime musíte ešte viac než kedy inokedy dbať na kvalitnú rozcvičku, warm-up a následný cool-down. 

Autorka článku: Andrea Skolková
 


RECENZIE