OSOBNÝ TRÉNER - AKO SI VYBRAŤ TOHO PRAVÉHO?

Podprsenka: Nebbia

Odhodlali ste sa, že začnete cvičiť pod vedením trénera? Výborne, to je krok správnym smerom. Býva ale ťažké si z nepreberného množstva trénerov zvoliť toho pravého pre vás.

Ako pri výbere nešľapnúť vedľa?

Z cvičenia pod vedením trénera môžu benefitovať ako začiatočníci, tak pokročilí športovci. Tréner vám vymyslí zmysluplný tréningový plán smerujúci k vašim cieľom, pracujúci na zlepšení vašich slabých stránok a rozvíjanie tých silných, skontroluje správnu techniku vykonávania cvikov, pomôže vám odstraňovať bolesti a dysbalancie, bude vás zásobovať novými cvikmi a bude vašim sprievodcom vo svete športu.

Profesia "tréner" v sebe v skutočnosti ukrýva niekoľko rolí. Tréner musí byť tak trochu:

  • fyzioterapeutom (jeho práca je aj nájsť príčiny vašich problémov s pohybovým aparátom a riešiť ich)
  • lekárom (aj niektoré choroby súvisia so stavom pohybového aparátu)
  • výživovým poradcom (pretože bez poriadneho jedla nedosiahneme takých výkonov alebo pokrokov v chudnutí / naberaní)
  • psychológom (mal by vám byť schopný pomôcť aj s mentálnou stránkou tréningu, napríklad so zvýšením sebavedomím, minimalizáciou pôsobenia negatívnych myšlienok na zníženie výkonu a podobne)
  • vedcom (čítanie štúdií o tréningu a výžive by malo jeho denným chlebom)
  • kamarátom (trochu s nadsázkou, ale s trénerom by ste si mali sadnúť aj v osobnostnej rovine a dôverovať mu)

Dámske i pánske oblečenie: Nebbia

Prečo vlastne trénovať s trénerom?

Ak s cvičením len začínate, určite je vhodné pod vedením trénera absolvovať aspoň prvých pár lekcií. Vďaka jeho diagnostike pohybového aparátu sa dozviete, na čom by ste práve vy mali zapracovať, z čoho vychádzajú vaše zdravotné problémy alebo čo vás obmedzuje v lepšom výkone. Nastaví vám rozumný tréningový program presne podľa vašich cieľov. Navrhne cviky šité vám na mieru a postráži vás, aby ste ich robili správne.

Po absolvovaní niekoľkých lekcií s trénerom vám možno prídu ďalšie zbytočné, myslíte si, že zvládate cvičiť sami. Opak je pravdou. Úplne najlepšie by bolo, keby každý mal svojho osobného trénera po celý život. Preto, ak je to vo vašich možnostiach, je dobré trénovať s trénerom stále, prípadne aspoň príležitostne. Správne zvolený tréner bude váš tréningový program neustále nastavovať a upravovať tak, aby ste niekam smerovali, zlepšovali sa a dosahovali vašich cieľov. A hlavne, čo je najdôležitejšie - bude vás kontrolovať, aby ste si cvičením neškodili, ale pomáhali.

Všetko vyššie uvedené sa ale bohužiaľ nedá povedať o všetkých tréneroch. Ako si teda vybrať toho správneho, ktorý vám bude naozaj nápomocný?

Dámske í pánske oblečenie: Nebbia

„Nevhodný" trenér

Rozdelila by som "zlých trénerov" na dve skupiny.

Prvá skupina sú tréneri, ktorí sú zlí pre všetkých. To sú väčšinou osoby, ktoré si urobili kurz inštruktora fitness v nejakej pochybnej trénerskej škole, o cvičenie sa nijako nezaujímajú a s ľuďmi cvičia to, čo ich práve napadne. Ich revírom sú neveľmi vyhlásené posilňovne, ale občas ich nájdete aj v tých známejších (ako sa tam dostali, ťažko povedať). Charakteristickým znakom je polhodinové vykecávanie o ničom, zatiaľ čo klienti chodia na páse. Nasleduje desaťminútové cvičenie v štýle "vystriedajte čo najviac cvičebných pomôcok" a následne opäť chôdza na páse. Tréningy vymýšľa až v priebehu danej hodiny a počas vašej hodiny stihne poslať dvadsať SMS, vybaviť si telefonát s babičkou a zjesť obed aj so zákuskom.

Druhou skupinou sú tréneri, ktorí nie sú vhodní len pre vás, zatiaľ čo pre niekoho iného môžu byť skvelou voľbou. To je väčšinou prípad, kedy si s trénerom nesadnete buď osobnostne, alebo vám nesedí štýl jeho tréningu. Ako klasický príklad môžem uviesť typickú ženskú nechuť vzpierať. Tréner využívajúci aj prvky zo vzpierania nie je vhodný pre ženy trasúce sa už pri pohľade na činku, ale môže byť skvelým trénerom pre slečnu, ktorú vzpieranie baví.

 

Legíny a podprsenka: Nebbia

Ako si vybrať toho pravého?

Diagnostika a postupnosť.

Naozajstný tréner vám vždy pred začatím tréningového programu urobí diagnostiku, skríning alebo niečo tomu podobné. Len vďaka tomu zistí, či je u vás všetko správne rozvinuté, kde máte prípadné nedostatky napríklad v nedostatočnej mobilite, oslabenie svalov a podobne. Spýta sa vás na váš zdravotný stav, prekonanej chorobe, skoršie pohybovú aktivitu, stravu, trávenie voľného času. Pri následnom zostavovaní tréningového plánu by vždy mali byť na prvom mieste výsledky diagnostiky, až potom vaše ciele. Ak napríklad príde chlap s tým, že chce zdvíhať 200 kg na mŕtvy ťah, ale nemá dostatočne spevnený stred tela a nezvláda správne aktivovať zadok, musíme ho prvýkrát naučiť tieto dve veci a až potom začať vôbec s niečím, čo pripomína mŕtvy ťah. Pre mnoho klientov je toto ťažké prehltnúť a radšej si nájdu niekoho, kto s nimi bude ťahať ťažké mŕtvoly od prvého tréningu. Skúste sa cez toto preniesť a verte tomu, že vďaka postupnému navyšovanie obtiažnosti a zdravotnému funkčnému tréningu sa dostanete oveľa ďalej (a navyše bez ťažkostí).

Aktívny záujem o šport.

Sám tréner by sa mal nejakým spôsobom hýbať (pokiaľ mu to zdravie dovoľuje) a športu, ktorý trénuje, sa venovať aspoň v minulosti (to platí hlavne u špecializovaných trénerov, napr. Triatlonových, plaveckých ...).

Neustále dopytovania.

Pýta sa vás tréner stále: Ako sa cítite, či vidíte výsledky, či vás niečo bolí, ťahá, ako sa cítite po minulom tréningu, ako sa cítite dnes, čo ste jedli? Neberte to ako výsluch, všetky tieto otázky slúžia na vylepšenie trénerské služby. Pýtajte sa aj vy. Prečo cvičíme toto? Na čo mi je toto? V čom ma toto posunie, zlepší? Prečo mám túto váhu a robím toľko opakovaní? Správny tréner vám je vždy schopný odpovedať a za váš záujem o tréning je rád.

Recenzia klientov.

Ideálne je, ak má tréner webové stránky a môžete si na nich prečítať aj "recenzie" od jeho bývalých či aktuálnych klientov. Ak stránky nemá, stačí sa vo fitness centre popýtať či sa opýtať priamo trénera na kontakt na niektorého z klientov. Ak si ich tréner svojou kvalitou istý, nemal by to pre neho byť problém.

Certifikáty, ale…

V tomto prípade bohužiaľ neplatí "čím viac, tým lepšie". Každý tréner by mal mať certifikát inštruktora fitness (v našej krajine je to podmienka pre trénerskú živnosť). Potom by sa mal vo svojom odbore aj naďalej rozvíjať. Záleží potom skôr na kvalite kurzov a seminárov, ktoré tréner absolvuje, či mu dajú aj niečo iné ako ďalšie "certifikát o účasti" do vitrínky slávy.

Tréningový plán na mieru.

Tréner by mal tréningy zostavovať priamo vám podľa vašej kondície, zdravotného stavu a podobne. Ak prídete na tréning a vidíte trénera s iným klientom cvičiť do bodky presne to, čo ste vy spolu cvičili včera, zbystrite. Zároveň platí, že by tréner mal tréningy síce plánovať dopredu, ale mal by byť schopný je podľa aktuálnej potreby upraviť (napríklad ak vás bolí ruka, cítite sa unavený...).

Osobnosť.

Jeden z veľmi dôležitých bodov. Aj najlepší a sebeuznávanější tréner pre vás nebude dobrý, ak vám osobnostne nesadne. Príde vám váš tréner divný, príliš prísny, negatívny, necítite sa v jeho prítomnosti dobre? Zmeňte ho.


POHYB ŽIVOTNÝ ŠTÝL
swimmwear
Squat Proof Bubble Butt TIGHT
Nové
BUBBLEBUTTS - LEGGINGS
Dreamy Edition Bubble Butt TIGHT
Dreamy Edition Bubble Butt TIGHT
INTENSE Golden overal
Gold Classic PANTS W
High waist Sandra D leggings
SWEATPANTS
INTENSE FOCUS HOODIE
ALOHA BABE leggings
Udržateľnosť
Gold NEBBIA print TIGHT
Honey Bunny Leggings
NEBBIA x SEAQUAL leggins
Gold Mesh TIGHT
Gold Classic TIGHT
Fast&Furious Double Layer SHORTS
Nové
Golden crop HOODIE
Fit&Smart LEGGINGS
Nové
LEGGINGS
LEGGINGS
Fit&Smart LEGGINGS
Nové
Fit&Smart LEGGINGS
Nové
REBEL HERO SWEATSHIRT
Nové
Boho Style 3D pattern leggings
LABELS LEGGINGS
Nové
INTENSE Mesh tee
Be Rebel jacket
REBEL HERO SWEATSHIRT
LEGGINGS
NEBBIA x SEAQUAL bikerky
Boho Style 3D pattern crop top
Honey Bunny Crop Top
ALOHA BABE mini top
Udržateľnosť
Gold Mesh mini top
NEBBIA x SEAQUAL shorts
Predchádzajúce
Ďalšie