Novoročné predsavzatia - aká vybrať a ako ich dodržať

Novoročné predsavzatia - aká vybrať a ako ich dodržať

27. 12. 2019 7 min. čítania

Dávate si rovnaké predsavzatia už niekoľký rok po sebe? Poďte to zmeniť!

"V ďalšom roku začnem behať!" "Od prvého januára obmedzím cukor!" "Budúci rok konečne schudnem!" Zazneli už tieto vety vo vašom živote párkrát, ale u predsavzatia zostalo v lepšom prípade pár dní, v horšom prípade ste cestu za splneným snom ani nezačali?

Vianočné predsavzatia

Či už patríme k tradičným "predsavzaterom" alebo nie, ku koncu roka všetci bilancujeme, premýšľame, čo sme mohli urobiť lepšie a čo by sme mohli v živote zmeniť. Zdá sa, že príchod nového roka je ideálnou príležitosťou na to urobiť za všetkým hrubú čiaru, začať s čistým listom a plniť si svoje sny. Najčastejšie predsavzatia z fitness sveta patrí napríklad "konečne schudnem", "chcem začať cvičiť", "budem behať" alebo "od zajtra jem zdravo". Prečo táto predsavzatia väčšinou nevychádzajú? Po dočítaní článku to budete vedieť!

Ako tento rok dodržať predsavzatia?

  • Vyberajte si predsavzatia, ktoré možno reálne dosiahnuť

Schudnúť 20 kilogramov za mesiac alebo do marca ubehnúť maratón je nemožné. Taktiež slečna s postavou jablká nikdy nebude mať postavu presýpacích hodín. Dávajte si také ciele, ktoré sú racionálne a zodpovedajú vašim možnostiam, schopnostiam, zručnostiam, genetickej výbave.

  • Nastavujte si čiastkové ciele

Ak máte vysoké ciele (a to nie je vôbec zle, naopak!) Rozdeľte si ich na menšie čiastkové ciele, ktoré ľahšie splníte. Chcete byť o 15 kilogramov tuku ľahší? Stanovte si, že každý mesiac zhodíte 1 - 2 kg tuku.
Mať príliš vysoký cieľ, ktorého dosiahnete napríklad až za pol roka, môže byť demotivujúce, pretože neuvidíte pokrok. Malé čiastkové ciele tento problém vyriešia. Dosahovanie malých met vás bude motivovať k dosiahnutiu tej najvyššej.

  • Ako predsavzatia si dajte to, čoho naozaj chcete dosiahnuť

"Predsa si nedám ako cieľ niečo, čo nechcem?" To dáva zmysel, ale veľa z našich cieľov nevychádza z vnútorného presvedčenia, ale z pocitu, že od nás niečo očakáva okolie alebo že by sme nejakí mali byť. Naozaj si myslíte, že máte dve kilá navyše, alebo chcete chudnúť preto, že vám kamarát povedal, že máte od minulého stretnutia nejako väčší zadok? Vážne chcete prestať jesť mäso a viete, prečo to robíte, alebo nasledujete moderný trend? Iba, ak si svoj cieľ dokážete odôvodniť a vychádza z vášho presvedčenia, vykročte na jeho splnenie.

  • Myslite na to, aby ciele boli nejako ohraničené alebo merateľné

"Začnem chodiť pešo." Alebo "Chcem sa spevniť." Sú zle nastavené ciele. "Od zajtra budem chodiť pešo do práce pravidelne každý pondelok a štvrtok." A "Za dva mesiace naberiem dve kilá svalovej hmoty." Už sú oveľa lepšie.
Pri všetkých predsavzatia si strážte, aby ich šlo nejako zmerať, a, pokiaľ to ide, bolo určené presné časové rozmedzie, kedy ich chcete dosiahnuť (v určitom čase zhodím daný počet kilogramov, v danom časovom období ubehne určitý počet kilometrov).

  • Buďte konkrétny

Ak sa rozhodnete treba začať cvičiť, vyberte si rovno, aké fitko budete navštevovať, na aké lekcie budete chodiť a ideálne aj aké dni a časy. Čím viac si svoj cieľ konkretizujete a dáte mu presnú podobu, tým ľahšie a s väčšou chuťou ho budete plniť.

  • Nehovorte "chcem" ale "budem"

Správne predsavzatia by nikdy nemali začínať slovami "chcela by som" alebo "chcem". Žiadne "Chcem zhodiť dve kilá". Proste a jednoducho "zhodíte dve kilá!" Tým sa v hlave automaticky nastavíte na úspech.

  • Predstavujte si, aké to bude, až ciele dosiahnete

Predstavte si sami seba v tých rifliach, do ktorých sa už dva roky nevojdete. Vo vysnívaných šatách, ktoré vášmu o pár kíl ľahšiemu ja padnú ako uliate. Upoteného, ale šťastného po úspešne zabehnutom polmaratóne. Schváleného doktorkou, že konečne máte nižšie hodnoty krvného tlaku. Toto vás k dodržiavaniu predsavzatia nakopne hneď.

  • Urobte prvý krok hneď

Chcete začať s CrossFitom? Hneď dnes sa pozrite na web a prihláste sa na svoju prvú lekciu. Prajete si v strave obmedziť pridané cukry? Skoncujte so zásobou čokolád v špajzi (pochopiteľne nie tak, že ju zjete) a nahraďte ju zásobou ovocia a zeleniny.
Akonáhle si určíte cieľ, vymyslite prvý krôčik, ktorý môžete urobiť hneď teraz. Aj keby sebemenší. Využite toho, že ste aktuálne nadšení a namotivovaní k zmene. Ďalší deň sa vám bude oveľa ľahšie pokračovať.

  • Povedzte o predsavzatiach ľuďom okolo seba

Pokiaľ o svojich predsavzatiach poviete rodine alebo kamarátom, vystavujete sa riziku otázok "Tak ako si na tom s cvičením?" "Ako to, že si dávaš ten veterník? Už neriešiš stravu? "A to chcete! Nebude sa vám chcieť priznávať, že ste sa na fitko vykašlali a zdravý jedálniček dávno zavesili na klinec. Až príde deň, kedy budete chcieť predsavzatia porušiť, kedy vnútorná motivácia nebude stačiť (a že takéto dni prídu), vonkajšia motivácia niekedy dokáže pomôcť.
A zdieľaná radosť z úspechu je potom tiež dvojnásobná radosť.

Aké predsavzatia si tentokrát konečne splníte?


ŽIVOTNÝ ŠTÝL