Bcross Startup Games 2019 očami pretekárky

bcross1

 

Foto: Martina Boulová; Podprsenka: Nike

6. 4. v Českých Budějoviciach odštartovala svoju štvrtú sezónu série CrossFitových pretekov BCross Challenge. Prvé tohtoročné preteky z tejto edície - Startup Games - boli vypísané v kategóriách jednotlivcov. Aké workouty boli pre pretekárov pripravené? Ako celý deň prebiehal? Ako som si ho užila ako atlétka?

V článku budú uvádzané bežne používané pojmy zo sveta CrossFit. Ak ti nič nehovoria, prečítaj si najskôr článok „CrossFitové workouty jednoducho“, ktoré ti ich objasnia. 

Bcross Challenge

BCross challenge sú CrossFitové preteky. V CrossFite víťazia všestranne pripravení športovci, pretože kombinuje prvky atletiky, gymnastiky a vzpierania.

Jedná sa o sériu pretekov usporiadanú v Českých Budejoviciach pod taktovkou Vaška Mráza. Preteky sa konajú niekoľkokrát ročne. Väčšina pretekov prebieha v Budejovickom Bcross gymu, letné preteky sa konajú vonku na Náplavce a býva využívaná aj vonkajšia plaváreň. Pretekári majú možnosť sa podľa svojich schopností a veku prihlásiť do troch náročnostných kategórií - elite, šport a masters. Mimo súťaží pre jednotlivcov Bcross zaraďuje aj kategórii dvojíc (zmiešaných i nezmiešaných) či trojčlenných (jedna žena, dvaja muži) tímov.

Bcross challenge je od ostatných CrossFit pretekov odlišné svojím systémom, prepracovanosťou, kapacitou a relatívne vysokú obtiažnosťou WORKOUT aj vo šport kategórii. Šport kategória zahŕňa aj ťažšie gymnastické cviky ako napríklad chôdzu po rukách či muscle-upy. Od elitnej kategórie sa odlišuje hlavne váhami na osi a skladbou a typom Workoutu.

Bcross StartUP Games 2019

Prvé tohtoročné Bcross preteky sa konali 6. 4. 2019 v Bcross gymu. Pretekári sa mohli zúčastniť v kategóriách elite muži, masters muži, šport muži, šport ženy. Najprv bolo nutné prejsť vo februári kvalifikačným Workoutom. Do kvalifikácie sa prihlásilo 140 atlétov. Úspešnou kvalifikáciou prešlo 95 pretekárov. Na týchto 95 vyvolených v apríli čakal pretekársky deň a štyri workouty, ktoré preverili pretekárov vo všetkých modalitách, zručnostiach a schopnostiach.

V kategórii elite muži súperilo 14 mužov, v kategórii masters muži sa stretlo 9 mužov, v kategórii šport muži súťažilo 46 mužov a v kategórii šport ženy prevahu mužov aspoň trochu vyrovnávalo 19 žien.

Veľká kopa divákov celý deň mohla sledovať kvalitné a pomerne vyrovnané výkony. Prvé miesto ale nakoniec vždy získa len jeden. V elitnej kategórii si ho odniesol Ondřej Pokorný, medzi masters kraľoval František Heriban, medzi mužmi kategórie šport Denis Mudrik a v ženách jasne dominovala Daniela Maleňáková.

BCross StartUP z pohľadu pretekárky

bcrossFoto: Martina Boulová

Po dvoch rokoch súťaženia v tímoch som sa odhodlala na účasť v Bcross challenge aj sama za seba. Pretekáte v kategórii šport, pretože trénujem skôr pre radosť (chodím na skupinové lekcie v CrossFit Pardubice, nemám svoj programming), ešte neovládam úplne všetky náročnejšie cviky (napríklad muscle-upy) a nemám zdvihnuté ťažké váhy na činke.

Prvou náročnou úlohou bolo absolvovanie kvalifikačného Workoutu. U video kvalifikácií je tá nevýhoda, že človek na rozdiel od samotných pretekov nevidí svojich súperov, nevie, akým pôjdu tempom. Ide teda naozaj na sto percent, vražedným tempom od prvej sekundy, aby neponechal nič náhode. Keď som videla desaťminútový AMRAP sa vzostupnú pyramídou predných drepov, zhybov a dvojšvihov, vedela som, že to bude veľmi bolieť. Bolelo. Vďaka podpore skvelých ľudí v gymu som do toho dala naozaj všetko a na preteky som išla z prvého miesta v kvalifikačnom Workoute. V Budejoviciach ma čakal súboj s 19tich našláplými CrossFiťačkami.

Po vyhlásení pretekárskych Workout som sa najviac tešila na prvý workout s Kettlebell, najväčšia nádej sa vkladala do chôdze po rukách a čakala, že najviac pohorím vo veslovaní. Bolo moje očakávania zhodné s realitou?

WOD 1 – Trable s lanem 

wod1

Zdroj: BCrossChallenge

Poznáte ten pocit, kedy si myslíte, že dokonale ovládate nejakú zručnosť, a potom sa stretnete s tvrdou realitou? Presne to sa mi stalo v tomto Workout u šplhu.

Workout mal štyri kolá, atlétka mala za úlohu vždy urobiť 12 kettlebell Snatch (dostať kettlebell jedným plynulým pohybom zo zeme nad hlavu), následne desať výpadov s Kettlebell nad hlavou a potom raz vyšplhať na lane (tipujem, že niečo okolo troch až štyroch metrov) . Všetko sa muselo stihnúť do ôsmich minút.

Bola som celý deň na platforme číslo 1 a na platforme číslo 2 bola Danča Maleňáková, ktorá potom celé Games vyhrala. Mala som teda vedľa seba super súperku, s ktorou sme mohli vzájomne sledovať svoje tempo a motivovať sa k lepšiemu výkonu.

V rozcvičovně sme nemali 16 kg Kettlebell, rozhodli sme sa teda rozcvičovať s 20timi kilovým, aby nám to potom prišlo ľahšie (ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku).

WOD1

Danča hneď od prvých Snatch nasadila veľa svižné tempo a hoci som sa jej snažila držať, od druhého kola som na nej už len strácala. Sústredila som sa potom už len na seba, trochu si spomalila a snažila sa držať konštantné tempo bez väčších páuz. Obaja cviky s Kettlebell boli v pohode. Prvý a druhý šplh tiež. V treťom kole som bohužiaľ zistila, že moja slučka na lane nie je moc efektívna, a keď mám unavené ramená (čo po všetkých tých Snatch nastalo) a nevytiahne sa rýchlo rukami, nohy mi moc nepomôžu a slučka mi povoľuje. Prvé lano som teda zvládla na dve slučky a pri poslednom šplhu robila slučiek asi šesť. ☺

Na to, ako som sa na workout tešila, ma nakoniec celkom potrápil. Dokončila som ho tretí v čase 4:15, čo bol relatívne dobrý základ pre celý deň.

WOD 2 – Rychlo a zbesilo

wod2

Zdroj: BCrossChallenge

Druhý WOD sa skladal len z dvoch cvikov - Thruster (kombinácia predného drepu a výrazu s osou) a chest to bar pull-ups (zhyby na dotyk hrudníka s hrazdou) a bol charakterom šprintový, stihnutelný do dvoch minút.

Mala som z neho trošku obavy, keďže sa u nás v gymu traduje, že u chest to bar zhyby je nutné dotknúť sa hrazdou spodnou časťou pŕs. Pri vysvetľovaní štandardov pre mňa bolo príjemným zistením, že stačí dotyk kdekoľvek pod kľúčnou kosťou. Vlastne som po dvoch rokoch crossfitenia zistila, že viem chest to bary. ☺ Prvotný strach z toho, že pôjdem zhyby po jedničkách, opadol, každú sériu opakovanie sme išli bez prerušenia a na platforme išlo potom o každú sekundu, o rýchlosť presunov medzi cvikmi, rýchlosť náskoku na hrazdu, rýchlosť chytenie činky. WOD som si moc užila, bol krátky, jednoduchý, ale zároveň náročný.

Pod dve minúty stihla workout dokončiť Danča Maleňáková (v čase 1:59). Ja som ho dokončila štvrtá s časom 2:04, sekundu po tretej Eliške Ružičke.

WOD 3 – Láska a nenávisť

wod3

Tretí WOD bol zložený z dvoch krátkych častí oddelených minútovou pauzou. Najprv bolo našou úlohou za dve minúty nachodit čo najviac metrov po rukách. Každá atlétka mala svoj štvormetrový úsek rozdelený po metroch a minimálnu vzdialenosť ujsť v kuse musel byť práve jeden meter, pričom bolo nutné byť naozaj v peknej jasnej stojke. Potom nasledovala pauza, príprava veslá a išlo sa veslovať 500 metrov na čas s maximálnym úsilím.

Chôdzu po rukách mám veľmi rada, do úvodu Workout som sa teda vrhla s nadšením, lietala tam a späť po svojom štvormetrový úseku a za dve minúty stihla nachodit 33 metrov. Moje nadšenie trošku opadlo s posadením na veslo. Veslovanie je totiž môj asi najmenej obľúbený CrossFitový prvok. Nejde mi, nejde mi to a hrozne pri ňom trpím. ☺ Hoci som mala mohutnú podporu kamarátov z gymu (skoro si kvôli mne vyrvali hlasivky), nepomohlo to a doveslovala som vo slimačím tempe v čase 1:48.1.

wod3

 

Foto: Martina Boulová; Podprsenka: Nike

Chôdza po rukách mi vyniesla prvé miesto, veslovanie 11. miesto. Súhrnne som v treťom WOD skončila štvrtá.

Po prvých troch WORKOUT som bola na štvrtom mieste a vedela som, že či sa chcem umiestniť na medailovej pozícii, musím v poslednom WORKOUTe nechať naozaj všetko.

WOD 4 - Keď nemôžeš, pridaj viac

wod4

Zdroj: BCrossChallenge

Štvrtý workout bol 14tich minútový AMRAP. Najprv sa naskákalo 100 dvojšvihov cez švihadlo, potom sa robilo 30 Deadlift (mŕtvych ťahov), 25 angličákov bokom k osi s preskokom cez os, 20 toes to barov (špičky k hrazde vo vise), 15 clean & Jerko (os na ramená a nad hlavu) a 10 pištoľou (drepov na jednej nohe). No, a potom odznova, než ubehlo oných 14 minút. ☺

Na workout spomínam ako najnáročnejšie a zároveň najviac použitý, ktorý som kedy vo svojej CrossFit kariére išla. Nasadila som hneď na začiatku tempo, pretože som vedela, že mi všetky cviky sedia a že neodpadnem. Dvojšvihy som naskákala bez pauzy, to isté Deadlift, angličáky, toes to bary som raz rozdelila, clean & jerky išla v konštantnom tempe po jednom opacku a pištole zase naraz. Prvé kolo som dokončila v necelých siedmich minútach. Pohľad na hodiny bol v tej chvíli trošku nepríjemný, bola som už celkom bez energie a predstava ďalších siedmich minút ma desila. ☺ Našťastie som sa u druhých dvojšvihov dostala do akéhosi flow, pod vplyvom mohutné podpory kamarátov a divákov bola hnaná dopredu a motivovaná neprestávať, energiu niekde objavila a tempo som udržala takmer rovnaké. Sa zapípaním hodín vo štrnástej minúte mi chýbali tri pištole do dokončeného druhého kola. Minútu som potom len ležala úplne vybavená, ale šťastná. ☺ Pretože som vedela, že som do toho dala naozaj všetko, čo v tej chvíli išlo.

Vo Workout som celkovo zvíťazila s náskokom 19tich opakovania na druhú Pavlovi Kopicová.

Ako to celé dopadlo?

vyhlaseni

Foto: Michal Štěpánek, Legíny: Reebok

Vďaka zabojovániu v poslednom Workout som sa v rebríčku o jednu priečku posunula a celkovo skončila na treťom mieste.

Oveľa dôležitejšie ako medailové umiestnenie je pre mňa ale to, že som si celý pretekársky deň naplno užila. Zistila, aké sú moje slabiny a silné stránky a získala nejakú tú motiváciu navyše pre ďalší tréning a preteky.

Na celých pretekoch je úžasné to, ako sa so všetkými atlétkami vzájomne podporujeme, motivujeme, nikto nikoho nezhadzuje, neohovára, nie je tam žiadne nezdravé súťaženie. Jasne, každá chceme byť najlepší (od toho tam sme ☺) ale zároveň prajeme úspech všetkým ostatným, nezávidíme si. CrossFitová komunita je proste skvelá. A CrossFit je láska.

Autorka článku: Andrea Skolková (@zezivotaandie)


Chceš se dozvědět více o novinkách a akcích, fitness či životním stylu? Dej nám svůj email a nic ti už neunikne.