5% extra zľava pre členov klubu práve teraz Staň sa členom
5 tipov, ako si vytvoriť a udržať zdravý vzťah k jedlu

5 tipov, ako si vytvoriť a udržať zdravý vzťah k jedlu

28. 4. 2022 7 min. čítania

Zdravý vzťah k jedlu je jedna z kľúčových vecí pre spokojný život. Vytvor si stravovacie návyky, ktoré ti budú dlhodobo vyhovovať.

Jedlo. Pre niekoho radosť, pre niekoho strašiak. Vo svete cvičení a fitness sa jedná o veľmi rozsiahlu tému. Vzťah k nemu vychádza zo vzťahu, ktorý máme sami so sebou a úzko súvisí s našou psychickou a fyzickou (ne)pohodou. Ako sa k jedlu postaviť, ako ho vnímať a užívať si ho? Čítaj ďalej!

1) Zabudni na diéty a nevyraď potraviny

Zakázaná čokoláda chutí najlepšie. Alebo striktné diéty sú iba a len cesta do pekiel. Nesnaž sa vyraďovať určité druhy potravín, pokiaľ na to nemáš opodstatnený dôvod (napríklad intolerancia či alergia). Ľudské telo potrebuje všetky tieto zložky, či už na výkony, regeneráciu, či dobrý pocit.

Máme pre teba tri možnosti, ktoré môžeš vyskúšať a aplikovať:

  • Intuitívne stravovanie - Tu je dôležité starostlivo počúvať telo a jeho potreby. Človek, ktorý sa stravuje intuitívne je, keď má hlad, neprejedá sa, nevyraďuje žiadne skupiny potravín a neberie jedlo ako prostriedok na redukciu hmotnosti. O jedle premýšľa s ľahkosťou, užíva si ho, ale nie je preňho stredobodom vesmíru.
  • Pravidlo 80/20 - Stravovacia "kompromis". 80 % jedálnička venuj plnohodnotným potravinám a zvyšných 20 % menej hodnotným. Zámerne nerozdeľujeme na zdravé/nezdravé – také potraviny neexistujú. Fakt!
  • Počítanie maker - Ak si typ človeka, ktorý potrebuje kontrolu nad svojim jedlom, mohlo by ti vyhovovať počítanie kalórií, alebo IIFYM. Spočítaj si svoj denný príjem kilokalórií, v ňom obsiahnuté množstvo makroživín (bielkovín, sacharidov a tukov). Vďaka tomu nebudeš vyraďovať žiadne skupiny potravín a budeš jesť dostatočne. Na výpočty môžeš použiť online kalkulačku či konzultáciu s nutričným terapeutom, ktorý ti navyše poskytne užitočné rady. Pri IIFYM si daj pozor na to, aby si sa nestal obeťou čísel a tabuliek. Cieľom je dostať do oka množstvo jedla a postupne prechádzať na intuitívne stravovanie.

Skúšaj jednotlivé možnosti, vnímaj reakcie tela i mysle a nájdi to, čo vyhovuje práve tebe.

Jedz kvalitne, dostatočne a rozbehni to na tréningu s Top4Fitness

Dámske fitness oblečenie Pánske fitness oblečenie

vyvážená_strava_zdravý_vztah_k_jídlu

2) Začni u seba

Jednoducho povedané, ale v praxi sa jedná o náročný a dlhodobý proces. Uvedom si, že žiadny vzťah nebude dlhodobo fungovať, ak nebudeš mať vyriešený vzťah sám/-a so sebou. A to sa týka aj vzťahu s jedlom. Ako vzťah so sebou zlepšiť? Uvedom si, že TY si tvoja priorita. Nie je to sebeckosť, ale nutnosť. Staraj sa o seba, obuj športovú obuv a choď si zacvičiť, prejdi sa so psom, prečítaj si knižku, vyskúšaj kurz varenia. Skrátka rob činnosti, ktoré ťa bavia.

3) Jedlo si užívaj a jedz vedome

Šalát so šalátom ešte nikdy nikoho neuspokojil. To, čo máš na tanieri, ťa musí baviť. Skúšaj nové potraviny, nové jedlá, objavuj nové chute a postupne si nájdi presne to, čo sedí tebe, tvojej duši a tráveniu. Snaž sa tiež jesť vedome, vyčleniť si na jedlo čas a nenechaj sa pri ňom rozptyľovať televíziou, alebo telefónom.

4) Nezadajaj negatívne emócie

Emočné jedenie sa paradoxne netýka jedla, ale práve narušeného vzťahu sám/sama so sebou. Samotné jedenie je iba dôsledok hlbšieho psychického problému. Keď niečo nejde podľa plánu, si v strese, smutný/á či máš strach, tak máš tendenciu to zajesť. Najprv to vyzerá ako super nápad – jedlo je predsa liek na zlú náladu. Opak je pravdou. Jedná sa iba o chvíľkový príjemný pocit, pretože pár minút po jedle prichádzajú výčitky a ešte horšie pocity. Skús emócie prežívať, analyzovať a porozumieť im. Miesto chladničky vyraz treba na prechádzku alebo sa pretiahni. Ak si nevieš rady, ako z tohto kolieska vystúpiť, vyhľadaj odbornú pomoc, ktorá ti pomôže prísť na pravé jadro tvojich problémov.

adidas_oblečení_ženy_jóga

5) Nesnaž sa ísť stále na 100%

Dnešná doba je veľmi uponáhľaná a hnaná na výkon. Určite máš v okolí ľudí, ktorí pracujú 16 hodín denne, skoro nespia, jej málo a navyše v zhone a nekvalitne. Snaž sa tomu neprepadnúť, nastav si hranice, dopraj si odpočinok a dovoľ si byť chvíľu "off". Energia je veľmi vzácna a musíš ju pravidelne dopĺňať. Vďaka tomuto balance si udržíš harmonický vzťah s jedlom, pretože vypätie a chronický stres negatívne ovplyvňujú tvoje stravovacie návyky. To môže viesť k prejedaniu, emočnému jedeniu či naopak k nedostatku jedla a tzv. podjedaniu.

TIP: Pokiaľ si chceš nechať poradiť, mať o jedle prehľad, alebo sa ti dlhodobo nedarí zlepšiť svoj vzťah s jedlom, vyhľadaj pomoc odborníka. Môže ísť buď o nutričného terapeuta, alebo – v prípade emočného jedenia a ďalších psychologických porúch – psychológa. Urob statočný krok k sebapoznaniu a spokojnosti.

Si športovec, hýbeš sa a si aktívny? Potom potrebuješ jesť.

Na podávanie dobrých výkonov, efektívnu regeneráciu a doplnenie energie. A dve zlaté vety na koniec – pri vzťahu s jedlom ide primárne o množstvo danej potraviny, nie o typ. Burger alebo obľúbenú čokoládu si rozhodne nemusíš odopierať!

Omrkni športovú výživu a podpor svoje výkony: